14.10.2020

Nye Ford Kuga får ros av Euro NCAP for sine førerassistanseteknologier

Nye Ford Kugas avanserte førerassistanseteknologier er helt i tetsjiktet i den aller første vurderingen EuroNCAP har gjort av systemene som automatisk hjelper sjåføren både med å holde avstand, holde seg i sitt felt og følge de gjeldende fartsgrensene.

– Ford Kuga viser at vurderingen «god» også kan oppnås med en familie-SUV i volummarkedet. Ford imponerte oss i vår første vurdering av assisterte kjøreteknologier, og leverer bra på alle områder samtidig som systemet har en god balanse mellom førerengasjement og førerassistanse og har en robust sikkerhets-backup, sier teknisk direktør i det uavhengige kollisjonstestprogrammet Euro NCAP, Richard Schram.

I løpet av en to ukers lang testperiode hvor en rekke modeller ble vurdert, scoret nye Kuga bedre på en rekke testkriterier enn flere konkurrerende modeller.

– Kjøring på sterkt trafikkerte veier kan være en stressende og krevende øvelser for mange. Disse teknologiene skal redusere stresset og hjelpe sjåføren med å ha enda mer fokus på veien. Med nye Kuga har vi jobbet hardt for å få disse førerassistanseteknologiene til å virke så intuitive og naturlig som mulig i bruk, sier director, Safety Engineering i Ford Europa, Stuart Southgate.

Ford Co-Pilot360-teknologier- level 2 selvkjørende egenskaper

Nye Ford Kuga kommer med Ford Co-Pilot360-teknologier som er utviklet for å gjøre kjøreopplevelsen tryggere og mer komfortabel. Disse inkluderer Adaptiv Cruise Control (ACC) med køassistent, trafikkskiltgjenkjenning og filsentrering (level 2 selvkjørende egenskaper). Ved å bruke en kombinasjon av radar og kamera til å overvåke veien og trafikken foran bilen, kan systemet automatisk holde følge med trafikken og tilpasse seg fartsgrensene.

Køassistenten kommer sammen med Kugas 8-trinns automatgirkasse. Systemet stopper motoren automatisk i inntil tre sekunder og starter opp igjen om bilen står stille i kortere enn tre sekunder. Stopper køen lengre, kan sjåføren forsiktig trykke på gasspedalen eller en knapp på rattet for å fortsette kjøreturen.

Med trafikkskiltgjenkjenning blir bilens fart automatisk regulert ved at den leser trafikkskiltene langs veien. Systemet bruker i tillegg informasjon fra bilens navigasjonssystem for å registrere fartsgrensene.

Med filsentreringsteknologien på nye Kuga vil veimarkeringer bli kontinuerlig overvåket og forsiktig gi litt motstand i rattet for å holde bilen midt i kjørebanen. Føreren kan slippe rattet i opptil 15-sekunder, før han får en advarsel om å holde i rattet igjen.

Systemet gir også fra seg en hørbar lyd og en visuell advarsel om det merker at sjåføren ikke bruker rattet. Det virker i hastigheter opptil 200 km/t.

     Ford Kuga

Flere systemer for å forhindre kollisjon

Nye Kuga kommer også med flere avanserte førerassistanseteknologier for å forhindre kollisjon og minske skadene. Hvis sjåføren gjør seg klar til et filskifte på motorveien mens en bil kommer inn i blindsonen, vil rattet automatisk trekke bilen tilbake for å unngå sammenstøt. Den er også utstyrt med en unnamanøver-assistent og et antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse.

Ny bremseteknologi bidrar også til at bilen automatisk bremser etter et eventuelt sammenstøt for å redusere risikoen for påfølgende skader.

Nye Ford Kuga er bare en av mange nye Ford-modeller som har fått 5 stjerner og toppscore i det uavhengige kollisjonstestprogrammet Euro NCAP.

Kontakt ossLes mer om Ford Kuga



Nyheter



Regler og betingelser Datasikkerhet Ledige stillinger